Recension Refugee Safari

Ur den tyska tidningen Echo, översatt med Google Translate:

”Darmstadt – En flykting kommer till Sverige. Tack vare sina iPhones han vet exakt vad som väntar: en bred, fredligt land med stor karaktär. När han landar i svenska paradiset Ikea, stöter han säljaren från madrassen avdelning, som berömmer sina varor och publik förklarar hur det har mixtra. Endast kunden måste slå in på en madrass med spikar, så det kanske inte i den mjuka. Han är den mjuka kärlek och köpa. Säljaren vet att dess strategi av vinstmaximering är kapitalismen i ett demokratiskt land.

Den Konsumtempel mellan må-bra stämning, madrasser, trämöbler och uppstoppade djur som kommer och dansa hela natten från hålen, fungerar smidigt. Först när säljaren möter flykting från mellanöstern, blir strukturen av ”sanningar” i associativt intilliggande scener och fantasiresor varandra: De dansande Fyllda hundar och katter är fiender, trots allt, de inte talar samma språk – skäl nog att ogillar. På tv kan du se hur en lärare skjuts. Det är kul att skjuta uppstoppade djur. Var gör vapnen? Ikeas bara en möbelaffär.

I pjäsen ”Flykting Safari” idéer smattra varandra representerade lekfull med några rekvisita och berättar dialog, varvat med utmärkta låtar. Består har Saga Björklund Jönsson. Hon är försäljning och sjunger med en fantastisk röst, tekniskt perfekt och mycket kraftfullt. Din spelpartner är Husam Abed, palestinier som växte upp i ett flyktingläger i Jordanien. Han sjunger med sammetslen klang. Alla texter skrev Nicola Bremer, som bildar en musikalisk duo med Saga Björklund Jönsson.

Vid en festival de har Husam Abed mötte i ett flyktingläger i Jordanien, premiären ägde rum. Ofta satt konstnärligt språk ändras (engelska, svenska, arabiska). Men: Man förstår allt. ”Jag kan inte hjälpa det”, sjunger Ikea butiksbiträde; senare: ”Sluta, skydda gränser, folk välsigna!” Och sedan en stark avslutning. Flykting är förslappad, hotar smugglare, den desperata säljare vill komma bort från sitt land. Kapitalismen kräver många uppoffringar.”

rec-ref

Annonser
%d bloggare gillar detta: